Häirekeskus sai mullu 129 eCall kõnet

Häirekeskus sai eelmisel aastal uutele sõidukitele paigaldatava hädaabikutsumise süsteemi eCall kaudu 129 kõnet, millest ühegi puhul ei olnud siiski tegemist raske liiklusõnnetusega. "Reaalseid sündmusi, mis vajasid reageerimist, oli kolm korda," ütles häirekeskuse planeerimisgrupi ekspert Krõõt Kaldma kolmapäeval BNS-ile.


"Esimene eCall kõne, mille puhul inimesed abi said, jõudis meieni möödunud aasta 2. märtsi öösel. See puudutas Lõuna-Eestis külmas öös sõidukiga hätta jäänud Vene Föderatsiooni kodanikke. Nemad helistasid ise oma sõidukist Häirekeskusesse ja andsid teada, et neil pole kütust ning vajavad abi," rääkis Kaldma.


Teine sündmus puudutas teelt välja sõitmist, milles keegi viga ei saanud ning kolmandal juhul toimus liiklusõnnetus, mille puhul sõiduk tegi ise teate häirekeskusele. Ka selle puhul ei olnud tegemist raske õnnetusega, märkis Kaldma.


"Seega hetkel ei saa öelda, et eCall lahendus oleks veel kellegi elu päästnud, kuid on inimesi kindlasti abistanud vähemalt neil kolmel juhul," tõdes häirekeskuse esindaja.


"Samas tasub arvesse võtta, et nõuetele vastava eCall lahenduse paigaldamine on autotootjatele Euroopa Liidus kohustuslik 2018. aastal valmivatele uutele mudelitele. Kindlasti ei moodusta need sõidukid suuremat osa Eesti teedel liikuvatest sõidukitest. Seetõttu võib eeldada, et eCall teateid hakkab laekuma häirekeskusele rohkem tulevikus, mil toimiva eCall lahendusega sõidukeid on Eesti teedel rohkem," rõhutas Kaldma.


Häirekeskuse ekspert tunnistas, et kuna eCall lahendus on uus, siis see on äratanud inimestes huvi ja keskuseni on jõudnud kõnesid, kus inimesed on omal käel soovinud katsetada oma sõiduki eCall funktsiooni toimimist. "Meie soovitus on see, et küsige nende toimimise ja seadme töökindluse info üle autoesindustest. Ärge tehke neid kõnesid lihtsalt katsetamiseks ja kui olete seda nuppu ekslikult vajutanud, siis tuleks öelda, et ohtu pole. Kindlasti ei tohi kõnet ise katsetada, sest muidu võite tekitada valeväljakutse," ütles Kaldma.


Häirekeskus soovitab sõidukit ostes kontrollida, kas eCall seade vastab standarditele ja see on Eestis kontrollitud.

eCall on Euroopa Liidus alates 2018. aasta 1. aprillist käivitatud automaatne hädaabiteavitussüsteem, mille puhul teeb liiklusõnnetusse sattunud sõiduk automaatse hädaabikõne häirekeskusse. eCall-lahendus on eriti oluline siis, kui raskesse liiklusõnnetusse sattunud inimesed ise abi kutsuda ei saa või õnnetusel polnud pealtnägijaid. eCall hädaabikõnet on võimalik teha ka käsitsi.


Eesti häirekeskus sai eCall-kõnede vastuvõtmiseks vajaliku tarkvaralahenduse eelmise aasta veebruaris.