Aita ennast ja teisi
Hädaabinumber 112
Hädaolukorras helista alati kõigepealt 112-le, mitte näiteks lähedastele. On olukordi, kus iga sekund loeb ja selleks, et abi kiiremini kohale jõuaks, peaks Häirekeskus olema esimene, kellele olukorrast teada annad.
Kuula päästekorraldaja juhiseid. Päästekorraldaja on saanud sinu kõne juhtimiseks ning olulise info väljaselgitamiseks vastava põhjaliku väljaõppe. Usalda teda ning järgi tema antud juhiseid, vasta küsimustele kiiresti ja võimalikult täpselt – see võib päästa sinu või kellegi teise elu.
Ütle esimese asjana, mis juhtus – liiklusõnnetus, tulekahju, keegi kukkus või oled metsa eksinud. Ütle kindlasti, kas on vigastatuid. Seejärel küsib päästekorraldaja sinult lisaküsimusi, et selgitada välja olukorra tõsidus ning see millist ja kui palju abi on vaja.
Ütle võimalikult täpselt oma aadress või kirjelda asukohta, kuhu abi on vaja – näiteks siis, kui sa ei ole ise abivajaja juures. Sinu kõne positsioneeritakse, kuid see ei pruugi alati olla täpne ja seetõttu küsib päästekorraldaja asukoha alati üle. Võimaluse korral ütle oma koordinaadid. Loe siit, kuidas nutiseadmest oma koordinaate vaadata.
Ära katkesta kõnet enne, kui kogu vajalik info on välja selgitatud.
Päästekorraldaja esitatavate lisaküsimuste tõttu ei viibi abi kohale jõudmine. Kui ohus on kellegi elu või tervis, saadetakse abi välja samal ajal, kui sina päästekorraldajaga räägid.