Aita ennast ja teisi

Hädaabinumber 112

Hädaolukorras helista alati kõigepealt 112-le, mitte näiteks lähedastele. On olukordi, kus iga sekund loeb ja selleks, et abi kiiremini kohale jõuaks, peaks Häirekeskus olema esimene, kellele olukorrast teada annad.

Kuula päästekorraldaja juhiseid. Kõnele vastav päästekorraldaja on saanud kõne juhtimiseks ning olulise info väljaselgitamiseks vastava väljaõppe. Usalda teda ning järgi juhiseid, vasta küsimustele kiiresti ja võimalikult täpselt – see võib päästa sinu või kellegi teise elu.

Ütle esimese asjana, mis juhtus – näiteks liiklusõnnetus, tulekahju, keegi kukkus või oled metsa eksinud. Ütle kindlasti, kas keegi on saanud viga. Seejärel küsib päästekorraldaja sinult lisaküsimusi, et selgitada välja olukorra tõsidus, ning millist ja millises ulatuses abi on vaja.

Ütle võimalikult täpselt oma aadress, või kirjelda asukohta, kus abi on vaja – näiteks, kui sa ei viibi ise abivajaja juures. Sinu kõne positsioneeritakse, kuid see ei pruugi alati olla täpne ja seetõttu küsib päästekorraldaja asukoha alati üle. Võimalusel ütle oma koordinaadid. Loe siit, kuidas nutiseadmest oma koordinaate vaadata.

Ära katkesta kõnet enne, kui kogu vajalik info on välja selgitatud. Lisaküsimuste tõttu ei viibi abi kohale jõudmine – kui ohus on kellegi elu või tervis, saadetakse abi välja juba kõne ajal, mil sina päästekorraldajaga räägid.